Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Posted: Sat Dec 24, 2005 2:27 pm Post subject: R-rated hysteri
Hadde vært fint om noen kunne gjort rede for hvilke filmer dette problemet gjelder: Selskapene gir ikke ut de originale uklipte filmene, filmene blir derfor kun utgitt i R rated utgaver. Jeg vet at F13, ANOES og My bloddy valentine har lidet under dette problemet. Og sist men ikke minst, er dt noe som tyder på at de originale utgavene kommer ut?
Joined: Nov 01, 2004 Posts: 3173 Location: Bare følg etter sædklattene på bakken.
Posted: Sat Dec 24, 2005 3:42 pm Post subject:
Det er flere filmer som lider av dette, også nyere. Predator 2 skulle egentlig vært mye blodigere, men ble klippet ned for å unngå en N-17. Scene der Gary Busey blir delt i to ble klippet, du ser bare beina hans, men ikke den øvre halvdelen. Scenen der han nakne karen som henger opp ned får hjertet skjært ut er også klippet. Du ser kniven gå inn, men du ser ikke hjerteutrivingen. Dette klippet er ikke lett å legge merke til, men når man først vet om dette klippet, legger man lettere merke til det.
Event Horizon ble også kraftig klippet. Detaljer om klippene kan du finne på IMDb-boardet. Ganske groteske saker, b.l.a. innvoller som blir revet ut av rumpa, en kar som stapper en hånd i kjeften på en kar som spyr ut innvollene (noe av dette ser du faktisk i filmen). Noe av det skal visstnok være med på den nye DVDen som kommer ut, men ikke alt. Starship Troopers, Cobra, Total Recall o.s.v er også klippet til R-ratede utgaver. Kjipt er det, og så lenge det fittekukkballerumpe-selskapet MPAA eksisterer, vil det nok aldri ta slutt. ____________ Se til helvete å kom dere vekk! Det er ingen bikkje, det...det er en slags TING! Den imiterer en bikkje! Den er ikke virkelig! KOM DERE VEKK, IDIOTER!!!
Det har vært rykter om Friday The 13th filmen kun eksisterer i R-rated utgavene, det stemmer ikke. For noen år tilbake, sendte den Svenske TV-kanalen TV 5, Friday The 13th filmene, da i sin uklipte form. Vi kan bare håpe at Paramount utgir disse versjonene snart på DVD.
Optimus wrote:
og så lenge det fittekukkballerumpe-selskapet MPAA eksisterer, vil det nok aldri ta slutt.
Jeg er litt uenig i din kritikk til MPAA. For det er ofte at det er filmselskapene selv som bestemmer at filmene skal ha en bestemt aldersgrense, koste hva det koste vil. For eksempel Alien VS. Predator fikk PG-13 fordi filmselskapet ville det. For at den skulle få den grensen, måtte visse scener klippes vekk. Senere ble denne utgitt som unrated.
Dette skjer ikke bare i USA. Til og med i Norge har det blitt gjort.
Det var egentlig en spøk, for i Uno er det en scene der en mann skal bli stiftet i hans edle deler. Han klarer heldigvis å slippe unna. Så tenkte jeg at kanskje filmselskapet klipte bort scenen
Joined: Nov 01, 2004 Posts: 3173 Location: Bare følg etter sædklattene på bakken.
Posted: Sat Dec 24, 2005 10:52 pm Post subject:
DRClaw wrote:
Optimus wrote:
og så lenge det fittekukkballerumpe-selskapet MPAA eksisterer, vil det nok aldri ta slutt.
Jeg er litt uenig i din kritikk til MPAA. For det er ofte at det er filmselskapene selv som bestemmer at filmene skal ha en bestemt aldersgrense, koste hva det koste vil. For eksempel Alien VS. Predator fikk PG-13 fordi filmselskapet ville det. For at den skulle få den grensen, måtte visse scener klippes vekk. Senere ble denne utgitt som unrated.
Dette skjer ikke bare i USA. Til og med i Norge har det blitt gjort.
Sant det, men det er MPAA som har de urimelige kravene til aldersgrensene. Og da er det ikke bare vold det er snakk om. Pluss det faktum at filmer med høyere aldersgrense en R ikke blir vist på offentlig kino i Statene. ____________ Se til helvete å kom dere vekk! Det er ingen bikkje, det...det er en slags TING! Den imiterer en bikkje! Den er ikke virkelig! KOM DERE VEKK, IDIOTER!!!
Sant det, men det er MPAA som har de urimelige kravene til aldersgrensene. Og da er det ikke bare vold det er snakk om. Pluss det faktum at filmer med høyere aldersgrense en R ikke blir vist på offentlig kino i Statene.
Når det gjelder vold syns jeg ikke MPAA har vært urimelige, men når det kommer til det litt vulgære og banning, kan MPAA være strenge ja.
Er det MPAA som bestemmer at filmer med en NC-17 grense, ikke skal få lov til å vises på offentlig kino?
Du er klar over at produsenter/distributører ikke er tvunget til å sende inn filmer for å få en aldersgrense? De kan til og med sette sin egen aldersgrense på filmen, så sant den ikke ligner på det systemet MPAA bruker (G PG PG-13 R NC-17)
Nostalgikeren wrote:
Men selskapene kunne vel gitt ut Unrated på DVD i det minste, de ville jo likevel hatt de R ratede filmene på kino.
Det har dem faktisk gjort, men ikke alle. Derfor har vi som forbrukere sittet igjen med en lusen R-rated utgave.
Posted: Sun Jan 08, 2006 12:57 am Post subject:
DRClaw wrote:
Det har vært rykter om Friday The 13th filmen kun eksisterer i R-rated utgavene, det stemmer ikke. For noen år tilbake, sendte den Svenske TV-kanalen TV 5, Friday The 13th filmene, da i sin uklipte form. Vi kan bare håpe at Paramount utgir disse versjonene snart på DVD.
Hva er dette for noe sprøyt? Slike videreformidlinger av hvite løgner som dette er ganske latterlige, men også heldigvis veldig lett gjennomskuelige. Det finnes ikke mastere av de originale "uklippede" versjonene av Friday the 13th 2, 3, 4, 5, 6 og 8 så det er ikke mulig at TV 5 kan ha vist dem. Scenene er klippet ut av filmene og filmrullene ligger og mygler i paramounts arkiv(noen av rullene ble riktignok funnet og blir vist på en dokumentar i R1 boxen. Ingenting av dette materialet er pusset opp og klargjort for integrering i selve filmene.). Paramount måtte først ha funnet alle scenene, remastret dem og så lagt dem til R-rated masterene av filmene. Deretter måtte man fargekorrigert det gamle materialet for å matche resten. Tro det eller ei så har ikke TV-5 Sverige tilgang på verken Paramounts arkiv eller utstyr og ressurser til å utføre dette arbeidet.
Jeg regner med at denne misforståelsen må bero på at en eller annen svenske har sett disse filmene på TV-5 og filmene var lenger en de versjonene han/hun hadde sett tidligere på svensk video etc og skriblet noe tøys på et eller annet forum. Flere av filmene ble på denne tiden først klippet av mpaa for deretter å bli klippet enda mer av lokale sensur innstanser i Sverige. Dette var jo også vanlig i Norge, England og en rekke andre europeiske land på denne tiden. I England skjer jo dette ofte den dag i dag. Hvis det derimot er du som så disse filmene på TV-5 så er du i beste fall glemsk. I verste fall en løgner. Jeg husker at diverse kanaler inkludert TV-5 sendte disse filmene, de hadde sendte dem på samme tid som også TV-Norge sendte dem. Og som de fleste sikkert vet så kjøper de skandinaviske kanalene filmpakker o.l i sammarbeid for å få ned kostnadene. Så selv om jeg ikke så filmene på TV-5 den gang så kan jeg med overveiende stor sannsynlighet fastslå at disse versjonene var akkurat de samme R-ratede utgavene som TV-Norge i sin tid viste. Når man også legger til de fakta jeg nevnte tidligere, som var at TV-5 selvsagt ikke har tilgang på Paramounts arkiver og heller ikke har penger til re-mastering av filmene (vi snakker tross alt om noen gamle slasherfilmoppfølgere fra 80 tallet her med limitert publikumsapell) så vil jeg påstå at det er totalt umulig at TV-5 kan ha sendt filmene i deres uklippede form.
Når det gjelder Friday the 13th 1, så er den europeiske WB dvden (inkludert den norske) uklippet. WB versjonen tok bruk av den uklippede japanske LD transferen tidligere bare utgitt i Japan på LD. Versjonen i R1 boxen er en klippet utgave med noe bedre bildekvalitet. ____________
"This film has been dubbed to Swahili for your viewing pleasure"
Last edited by ITALIAN-GORE on Sun Jan 08, 2006 7:54 pm; edited 1 time in total
For det første her jeg ingen interesse av å lyve. For det andre ja, jeg er et menneske og kan ta feil.
Forklaring:
Da jeg kjøpte Friday The 13th på DVD, la jeg merke til at flere av scenene var klipt som jeg husket og ha sett på den svenske Tv-kanalen. Nei, dette gjelder ikke alle Friday The 13th filmene. Jeg husker best del 6. Jeg skulle ha forklart dette nærmere. På dette grunnlag, trodde jeg at de jeg så på TV var de uklipte. Med unntak av den første.
Jeg ser svært alvorlig på at folk gir feil informasjon (kanskje altfor alvorlig), dette inkludere meg selv. Jeg tar derfor dette til følge. Jeg ser nå at jeg kan for lite om slike ting, men jeg syns dette er intressant og morsomt. Man kan si jeg ble litt revet med, istedenfor skulle jeg ha latt være å skrive om ting jeg kan for lite om.
Det har vært morsomt og lærerikt å være med på debattene her inne, men jeg føler at det er på tide å si adjø.
Siden dette vil være min siste melding, ønsker jeg alle her lykke til med hva dem måtte holde på med.
Håper det ikke var Italian Gore som skremte deg bort? Jeg håper du ombestemmer deg for jeg synes du har bidratt med masse bra. At du tok feil anngående fredag den 13ende filmene gjør vel ingen ting. ____________ Welcome to prime time, bitch! - Freddy Kreuger
Posted: Mon Jan 09, 2006 1:08 am Post subject:
DRClaw wrote:
For det første her jeg ingen interesse av å lyve. For det andre ja, jeg er et menneske og kan ta feil.
Selvsagt Claw. Jeg håper ikke du velger å forlate siden pga denne lille bagatellen. Det hadde virkelig vært veldig trist.
Som jeg jo nevnte tidligere så kunne jo selvsagt feilen sannsynligvis bero på at du bare var litt glemsk. Også var jo nettop dette tilfelle. Verre var det ikke. Jeg forstår godt at du muligens ble litt revet med i din iver etter å legge ut om dette emnet. Det er som du sier bare mennesekelig. Jeg har gjort det samme selv og blitt irettesatt ved flere anledninger oppigjennom årene. Så hvis grunnen for din avskjed skulle være denne saken alene, så håper jeg du tenker deg om og blir.
MVH ITALIAN GORE ____________
"This film has been dubbed to Swahili for your viewing pleasure"
Det virker som du kan litt Claw, så hadde vært kjedelig hvis du stakk. Du er en av de mer seriøse her, så det er kjedelig når slike folk stikker ____________ ''70's explo-feel & groove''
Forklaring:
Da jeg kjøpte Friday The 13th på DVD, la jeg merke til at flere av scenene var klipt som jeg husket og ha sett på den svenske Tv-kanalen. Nei, dette gjelder ikke alle Friday The 13th filmene. Jeg husker best del 6. Jeg skulle ha forklart dette nærmere. På dette grunnlag, trodde jeg at de jeg så på TV var de uklipte. Med unntak av den første.
Jeg ser svært alvorlig på at folk gir feil informasjon (kanskje altfor alvorlig), dette inkludere meg selv. Jeg tar derfor dette til følge. Jeg ser nå at jeg kan for lite om slike ting, men jeg syns dette er intressant og morsomt. Man kan si jeg ble litt revet med, istedenfor skulle jeg ha latt være å skrive om ting jeg kan for lite om.
Det har vært morsomt og lærerikt å være med på debattene her inne, men jeg føler at det er på tide å si adjø.
Siden dette vil være min siste melding, ønsker jeg alle her lykke til med hva dem måtte holde på med.
Hilsen,
DRClaw
Å ta feil på akkurat det med Friday the 13th, visst du i det hele tatt tar feil, er vel ingen stor sak i det hele. Det er jo slettes ikke ulogisk visst filmselskapet har trimmet ned filmene for lavere aldersgrense for video og kino i etterkant av et ferdig produkt.
Tror ingen her ser på deg som en løgner eller en som kommer med feil informasjon, så det er ingen grunn til å forlate forumet på grunn av dette.
Posted: Tue Jan 10, 2006 2:49 pm Post subject:
DRClaw wrote:
Optimus wrote:
Sant det, men det er MPAA som har de urimelige kravene til aldersgrensene. Og da er det ikke bare vold det er snakk om. Pluss det faktum at filmer med høyere aldersgrense en R ikke blir vist på offentlig kino i Statene.
Når det gjelder vold syns jeg ikke MPAA har vært urimelige
Legger ikke merke til så stor forskjell mellom R-rating og PG-13 i filmer lenger. Den volden som er i R-ratede filmer er nesten ikke værre enn det vi finner i Ringenes Herre filmene.
Synes det burde vært tillatt med fosterspising, tarmspising og puppeskjæring i R-ratede filmer, synes nå jeg. ____________ Se til helvete å kom dere vekk! Det er ingen bikkje, det...det er en slags TING! Den imiterer en bikkje! Den er ikke virkelig! KOM DERE VEKK, IDIOTER!!!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum